چهارسوی تبلیغات
این برنامه را نصب کن !

کدام کارگردان‌ها رکورددار دریافت جایزه اسکار فیلم خارجی‌زبان هستند؟

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، پس آنکه روز یکشنبه فیلم «گذشته» به کارگردانی اصغر فرهادی به نمایندگی از ایران برای رقابت در بخش فیلم خارجی‌زبان هشتاد و ششمین دوره جوایز اسکار معرفی شد،
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، پس آنکه روز یکشنبه فیلم «گذشته» به کارگردانی اصغر فرهادی به نمایندگی از ایران برای رقابت در بخش فیلم خارجی‌زبان هشتاد و ششمین دوره جوایز اسکار معرفی شد، گروهی این بحث را مطرح کردند که چون فرهادی دو سال قبل برای فیلم «جدایی نادر از سیمین» این جایزه را گرفته، احتمال اینکه آکادمی بار دیگر به فیلم او توجه نشان بدهد، خیلی کم است.
 
نکته مهم این است که اساسا جایزه فیلم خارجی‌زبان برخلاف دیگر جوایز آکادمی علوم و هنرهای سینمایی که بانی جوایز اسکار است، به یک فرد مشخص اعطاء نمی‌شود. 
 
جایزه این بخش را کارگردان فیلم برنده دریافت می‌کند، اما جایزه در کل برای گروه سازنده فیلم و فراتر از آن برای کشور معرفی‌کننده در نظر گرفته می‌شود. در واقع، کارگردان فیلم شخصا برنده جایزه به حساب نمی‌آید، بلکه صرفا آن را در مراسم دریافت می‌کند.
 
به همین دلیل آکادمی در موارد زیادی بدون در نظر گرفتن پیشینه یک کارگردان در بخش فیلم خارجی‌زبان، درمورد نامزدی فیلمی دیگر از او و حتی اعطاء جایزه به آن تصمیم گرفته است.
 
بخش فیلم خارجی‌زبان از ابتدا با جوایز اسکار همراه نبوده است. اولین دوره جوایز اسکار 16 مه 1929 برگزار شد. آن سال برای فیلم‌های خارجی‌زبان بخش مجزا در نظر گرفته نشده بود. آکادمی بین سال‌های 1947 تا 1955 برای بهترین فیلم‌های خارجی‌زبان که در ایالات متحده اکران شده بودند، جوایز ویژه/افتخاری در نظر می‌گرفت.
 
فیلم «واکسی» به کارگردانی ویتوریو دسیکا
فیلم ایتالیایی «واکسی» اولین فیلمی بود که جایزه اسکار فیلم خارجی‌زبان را گرفت
 
اولین جایزه فیلم خارجی‌زبان به درام نئورالیستی ایتالیایی «واکسی» به کارگردانی ویتوریو دسیکا کارگردان ایتالیایی اعطاء شد. در سال‌های بعد جایره ویژه با افتخاری به هفت فیلم دیگر هم رسید.
 
با این حال، این جوایز مبنای مشخص و حالت رقابتی نداشت و هر سال صرفا یک برنده معرفی می‌شد. تا سال 1953 عملا جایزه‌ای اعطاء نمی‌شد و سال 1954 هم فیلمی به عنوان برنده اعلام نشد.
 
سال 1956 بخش اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان به صورت رقابتی برای تقدیر از فیلم‌های غیر انگلیسی‌زبان راه‌اندازی شد و از آن زمان تاکنون هر سال یک برنده معرفی می‌شود. 
 
اولین دریافت‌کننده جایزه اسکار این بخش درام نئورالیستی «جاده»‌ به کارگردانی فدریکو فلینی دیگر کارگردان ایتالیایی بود. فلینی درمجموع چهار فیلم برنده اسکار بهترین فیلم خارجی‌‌زبان را کارگردانی کرده و از این جهت رکورددار است. 
 
با این حال، او به خاطر قوانین آکادمی هیچ‌گاه کارگردان برنده اسکار محسوب نمی‌شود، هرچند سال 1992 یک جایزه اسکار افتخاری دریافت کرد. 
 
با در نظر گرفتن جوایز ویژه یا افتخاری، دسیکا هم چهار فیلم برنده اسکار خارجی‌زبان را کارگردانی کرده است. 
 
پس از این دو اینگمار برگمان کارگردان سوئدی با سه جایزه و آکی‌را کوروساوا کارگردان ژاپنی و رنه کلمان کارگردان فرانسوی هر یک با دو جایزه، بیش از بقیه کارگردانان در این بخش پیروز شده‌اند.
 
اسامی پنج نامزد نهایی بخش اسکار فیلم خارجی‌زبان پنجشنبه 16 ژانویه 2014 (26 دی) همراه نامزدان دیگر بخش‌ها اعلام خواهد شد.
 
هشتاد و ششمین دوره جوایز آکادمی یکشنبه دوم مارس (بامداد دوشنبه 12 اسفند به وقت ایران) در دالبی تیه‌تر در هالیوود اند هایلند در لس آنجلس برگزار می‌شود.
 
جدول زیر شامل کارگردان‌هایی است که بیش از یک فیلم برنده اسکار خارجی‌زبان را کارگردانی کرده‌اند.
 
نام کارگردان
 
تعداد فیلم‌های برنده اسکار فیلم خارجی‌زبان
 
نام فیلم‌های برنده اسکار فیلم خارجی‌زبان
 
فدریکو فلینی
 
4
 
«جاده» (1956)، «شب‌های کابیریا» (1957)، «هشت و نیم» (1963)، «آمارکورد» (1974)
 
ویتوریو دسیکا
 
4
 
«واکسی» (1947)، «دزد دوچرخه» (1949)، «دیروز، امروز و فردا» (1964)، «باغ فینزی کونتینی» (1971)
 
اینگمار برگمان
 
3
 
«چشمه باکرگی» (1960)، «همچون در یک آینه» (1961) «فانی و الکساندر» (1983)
 
آکی‌را کوروساوا
 
2
 
«راشومون» (1951)، «درسو اوزالا» (1975)
 
رنه کلمان
 
2
 
 
«دیوارهای مالاپاگا» (1950)، «بازی‌های ممنوع» (1952)
مطالب مرتبط
    تنظیمات
    این پرونده را به اشتراک بگذارید :
    Facebook Twitter Google LinkedIn
    برچسب ها

    یادداشت کاربران
    درج یک یادداشت :
    نام کاربری :

    پست الکترونیکی :
    وب :
    یادداشت :
    کد امنیتی :
    7 + 7 = ?

    ورود

    ثبت نام