چهارسوی تبلیغات
این برنامه را نصب کن !

تصاویری زیبا از جنگل آمازون

 

آمازون، نام جنگل بسیار بزرگی در امریکای جنوبی است. جنگلهای بارانی آمازون در تمام فصول سال دارای هوایی گرم با رطوبتی بسیار زیاد می‌باشند. متوسط درجه حرارت، در مرکز آمازون، در حدود ۳۰ درجه سانتیگراد (۸۶ درجه فارنهایت) غربی‌ترین بخش این منطقه، در حدود ۲۵ درجه سانتیگراد (۷۶ درجه فارنهایت) می‌باشد. تقریباَ هر روزه باران سنگینی در سرتاسر آمازون می‌بارد.
 
جنگل هاى بارانى آمازون در خطرند
 
طرفداران محیط زیست رفع ممنوعیت فروش محصولات اصلاح ژنتیكى شده در برزیل را تهدید جدى براى جنگل هاى بارانى آمازون مى دانند. در قانون جدید، عرضه و كشت محصولات اصلاح ژنتیكى شده به ویژه سویا براى صادرات تایید شده است. شركت هاى بیوتكنولوژى و كشاورزان بزرگ برندگان این قانون جدید محسوب مى شوند. هرچند این اقدام و همچنین قانونى شدن تحقیقات بر روى سلول هاى بنیادى جنین انسان از دید مردم برزیل حركتى به سوى برزیل نوین است، اما طرفداران محیط زیست مى گویند جنگل هاى بارانى و كشاورزان كوچك بازنده ماجرا هستند. طرفداران محیط زیست نگران هستند محصولات اصلاح ژنتیكى شده، گونه هاى بومى را نابود كند، در زنجیره غذایى اختلال به وجود آورد و امكان ورود این محصولات به مناطق جدید مانند جنگل هاى پاكسازى شده آمازون را فراهم سازد. تخریب بزرگ‌ترین جنگل بارانى جهان طى دو سال گذشته براى دومین بار به بالاترین حد خود رسید. سال گذشته بخشى از جنگل آمازون به وسعت ۲۳ هزار كیلومتر مربع نابود شد. طرفداران محیط زیست مى گویند دامداران و چوب برها درختان جنگل هاى بارانى و علفزارهاى استوایى را نابود مى كنند و كشاورزان زمین هاى خالى شده از درخت را به كشتزار تبدیل مى كنند.
 
رودخانه آمازون
 
آمازون بزرگ‌ترین رودخانه جهان است که انشعابات زیادی دارد که بخشی از آن به دریا ریخته و نیز حدودا" دو درصد از آب شیرین این رودخانه به اقیانوسها میریزد. بستر این رودخانه بسیار عریض و طویل است و از نظر درازا یکی از طولانی‌ترین رودخانه‌ها ی جهان است که بین 6.2 و 6.7 هزار کیلومتر درازا دارد.
در طول سده گذشته رودخانه‌های آمازون و نیل برای اثبات طویلترین بودن همواره با یکدیگر در رقابت بوده اند. طول واقعی این رودخانه‌ها همواره در معرض تغییر و تحول بوده و هرگز متخصصان نتوانسته‌اند مقدار واقعی آن را اندازه گیری کنند. آمارها نشان داده که رود نیل در افریقا به شکل متغیر بین 5.4 تا 6.7 هزار کیلومتر درازا دارد. اما جدا از این مساله در خصوص مقدار آب موجود، هیچ شکی نیست که آمازون پر آب تر است.
 
در فصل خشکی و کم آبی پهنای رود آمازون به حدود 11.6 کیلومتر میرسد. این منطقه از آمریکا ی جنوبی توسط بستر اصلی رودخانه و البته انشعابات فرعی آن که گاها" به سه برابر خود رودخانه میرسد محاصره می‌شود.
 
 در کناره‌های رود آمازون به طور متوسط در فصل کم آبی زمینها به مسافت 111,000 کیلومتر از آب پوشیده می‌شود و در فصول بارانی حوزه رودخانه حتی تا 350,000 کیلومتر هم میرسد. زمانی که رود آمازون طغیان می‌کند و انشعابات آن هم پر آب و طغیانی می‌شوند، ممکن است عرض آن در مدخل رودخانه به 325 کلیومتر و در سایر نقاط
 
به 40 کیلومتر نیز برسد. دهانه رود یعنی جایی که با دریا ارتباط دارد بسیار پهن و البته عمیق است، به طوریکه کشتیهای بزرگ  به راحتی می‌توانند در آن رفت و آمد کنند.
طبیعت بکر آمازون تنها بزرگ‌ترین رودخانه جهان نیست بلکه خانه حیات وحش و طبیعت دست نخورده دنیاست. آیا تا به حال یک گربه ماهی دیده اید؟ آنها به راحتی در آبهای گرم و نسبتا" راکد دریاچه‌ها پیدا می‌شوند و البته برخی از مردم آنها را به عنوان حیوانات خانگی در آکواریوم هایشان نگاه میدارند. گربه ماهی‌ها واقعا" بد قیافه هستند و به شکل عجیبی کریه‌اند و با سر پهن و تختی که دارند و موهایی که اطراف سر و دهانشان روییده، شبیه ماهی هستند.این گربه ماهیها در آمریکا بسیار آشنا هستند و مردم آنها را به خوبی تشخیص می‌دهند. اما گربه ماهیهایی که در بزرگ‌ترین رودخانه جهان زندگی می‌کنند به علت زندگی در طبیعت بکر از حد نرمال و طبیعی خود بسیار بزرگ‌تر و تنومندتر هستند و گاها" وزن آنها به 90 کیلوگرم هم میرسد.بزرگ‌ترین ماهی‌های آب شیرین در جهان در آبهای رود آمازون زندگی می‌کنند. آراپیما  که  بزرگ‌ترین و مشهورترین ماهی آب شیرین در جهان است که در حدود 4 متر طول و 200 کیلوگرم وزن دارد.
از سوی دیگر آمازون خانه و پناهگاه مخلوقات عجیب دیگری مثل: آناکوندا  نوعی مار یا افعی بسیار بزرگ متعلق به آمریکای جنوبی یا( پیرانها ) یکی از وحشی‌ترین حیوانات دنیا و ... نیز هست.
 
تولد رودخانه
 
اما واقعا" آمازون چطور این چنین بزرگ و طویل شد؟ اولین دلیل آن موقعیت جغرافیایی آن و جایی که قرار گرفته است است. در منطقه استوایی و در حقیقت روی کمربند استوا و گرمترین جای کره زمین. در این منطقه چیزی حدود 1016 سانتی متر در سال باران میبارد یعنی بطور متوسظ 3 سانتی متر باران در روز. با این تفاسیر
 
 می‌توان بسادگی متوجه شد که کشورهای نواحی جنوبی آمریکا به مثابه یک زیر گلدانی همیشه در معرض خطرات ناشی از طغیان آمازون و بارندگیهای شدید فصلی هستند.
 
هنگامی که باران میبارد و آب رود بالا می‌آید مناطق و زمینهای پست، مزارع و شالیزارها همگی زیر آب میروند. حجم خالص آب باران در جنگلهای آمازون به علت قرارگرفتن در سراشیبی با هم جمع شده و همگی در یک شبه جلگه به رودخانه آمازون میریزند.
 
آب و هوای جنگلهای بارانی آمازون 
جنلگهای بارانی آمازون در تمام فصول سال دارای هوایی گرم با رطوبتی بسیار زیاد می باشند . متوسط درجه حرارت ، در مرکز آمازون ، در حدود 30 درجه سانتیگراد (86 درجه فارنهایت) غربی ترین بخش این منطقه ، در حدود 25 درجه سانتیگراد (76 درجه فارنهایت) می باشد . تقریباَ هر روزه باران سنگینی در سرتاسر آمازون می بارد.
 
چه اتفاقی برای مردم بومی آمازون افتاد؟
 
قبل از کشف جهان جدید توسط کریستف کلومب در قرن 15 میلادی، حدود هفت الی ده میلیون آمریکایی تخمین زده شده در جنگلهای انبوه آمریکا زندگی می کردند و حدود نیمی از آنها در برزیل زندگی می کردند. شهرهای بزرگ ایجاد شده در آندس و آمازون جوامع فرهنگی را حمایت کردند. با ورود اروپائیان پایان تمدنهای بومی در مرکز آمریکای جنوبی آورده شد. اروپائیان امراضی که میلیونها آمریکایی را کشت با خود بردند و در صد سال ورود این خارجیها جمعیت آمریکایی کاسته شد، بیشتر از 90 % مردم بومی در داخل جنگل زندگی می کردند.
 
 
 
آخرین اخبار و اطلاعات در مورد جنگلهای آمازون
 
یافته های اخیر محققان آمریكایی و برزیلی حاكی از آن است كه عمر درختان جنگل های آمازون كه پیش از این ۳۰۰ سال بر آورد می شد به ۷۵۰ تا ۱۰۰۰ سال می رسد.به نقل از پایگاه اینترنتی ساینس محققان برزیلی به همراهی محققان آمریكایی با روش رادیوكربن عمر درختان سالخورده در جنگل های آمازون را یكبار دیگر مورد تخمین قرار دادند.یافته های این تحقیق حاكی از آن است كه عمر این درختان بسیار بیشتر از ۳۰۰ سالی است كه قبلا برآورد شده بود و حداقل به ۷۵۰ سال و حداكثر ۱۰۰۰ سال می رسد.در این تحقیق كه ایروین سوسان محقق برجسته آمریكایی نیز حضور داشت مشخص شد كه در عمق جنگل های آمازون درختان بسیار كندتر از حالت طبیعی رشد می كنند.كرومبور یكی از اعضای این تیم تحقیقاتی در این باره می گوید: تخمین عمر درختان جنگل های آمازون كار ساده ای نیست یكی به این دلیل كه این درختان همانند دیگر درختها دارای حلقه های سالانه ای كه عمر درخت را نشان می دهد نیستند.شایان ذكر است كه تخمین عمر این درختان و نحوه رشد آنها برای محققان از آن رو با ارزش است كه در تحقیقات در مورد شیوه مقابله با آلودگی هوا و جذب آلودگی ها توسط درختان اثری جدی دارد.
 
گزارش ها حاکی از آن است که تغییرات جوی و ذوب شدن یخ ها باعث خشک شدن نیمی از جنگل های آمازون تا سال ۲۰۳۰ میلادی خواهد شد و تنها راه جلوگیری از این آسیب، جلوگیری از افزایش دمای زمین و تغییرات جوی است.
اما برخی دیگر از گزارش ها نشان می دهد ساختار جنگل های آمازون و قرار گرفتن آنها در رده جنگل های استوایی (بارانی) مانع از بروز خشکسالی در آنها خواهد شد. شاید یکی از دلایل حساسیت مجامع بین المللی به حفاظت از جنگل های آمازون، تاثیر ویژه آنها بر تغییرات جوی در سطح جهانی است. این جنگل ها نه تنها دمای هوا را به شدت کنترل می کنند، بلکه یکی از منابع مهم تامین آب سالم و مورد نیاز اقیانوس ها و از همه مهمتر جذب کربن هستند. 
این جنگل ها با وسعت ۴ میلیون کیلومتر مربع نزدیک به ۶۰ درصد از جنگل های استوایی برزیل را تشکیل می دهند. علاوه بر این، این منابع جنگلی، یک پنجم از آب سالم موردنیاز انسان را تامین می کنند و چیزی حدود ۳۰ درصد از گونه های گیاهی و جانوری جهان را در خود جا داده اند. تاثیر مثبت این جنگل ها بر آب و هوای کره زمین، که با جذب دی اکسید کربن انجام می شود، به حدی است که از آنها به عنوان چاه کربن یاد می کنند. به این ترتیب با از بین رفتن حتی بخشی از این جنگل ها، بخشی از ریه های زمین از بین رفته و میزان دی اکسید کربن از حالت تعادل خارج می شود.
 نقطه بحران
براساس گزارش ها  با افزایش شمار حیوانات و گسترش خشکسالی طی سال های آتی میلادی، ۵۵ درصد از جنگل های استوایی جهان از بین می رود. اگر براساس پیش بینی های انجام شده شاهد ۱۰ درصد افزایش بارندگی در جنگل های آمازون باشیم، بازهم با چهار درصد کاهش بارندگی روبه رو هستیم.
پژوهشگران پیش بینی کرده اند با افزایش دما بیش از دو درجه سانتی گراد، حیات انسان و دیگر موجودات به شدت در معرض خطر نابودی قرار خواهد گرفت. به همین دلیل این دما، دمای بحران یا نقطه بحران نامگذاری شده است، چرا که افزایش دما بیش از این مقدار باعث بروز توفان های سهمگین، خشکسالی، افزایش سطح آب ها، گرم شدن کره زمین و در نهایت بیماری و مرگ انسان و دیگر موجودات خواهد شد. هرچند به عقیده پژوهشگران امکان کنترل این شرایط به ویژه با وجود احتمال آسیب به جنگل های استوایی آمازون بسیار سخت است، اما در غیر این صورت باید منتظر آسیب های جدی به محیط زیست و حیات انسان و حیوانات بود.
بخش دیگری از گزارش های WWF حاکی از آن است که با تخریب جنگل های آمازون تا سال ۲۰۳۰ میلادی، حدود ۵/۵۵ تا ۹/۹۶ میلیارد تن دی اکسید کربن به طبیعت وارد خواهد شد که این مقدار برابر ۲ سال انتشار گاز دی اکسید کربن در طبیعت است.
 حوادث پیش روی ما
دولت برزیل و فعالان محیط زیست این کشور تلاش می کنند به هر شکل ممکن مانع تخریب جنگل های استوایی (بارانی) آمازون شوند، اما معتقدند برای دستیابی به این هدف نیازمند همکاری و کمک همه جانبه کشورهای توسعه یافته و ثروتمند هستند.
به این ترتیب یکی از شاخص ترین برنامه های دولت برزیل و کشورهای ثروتمند، باید حفاظت و جلوگیری از نابودی جنگل های آمازون (یکی از شاهرگ های حیات در کره زمین) باشد. در غیر این صورت باید در انتظار اتفاقات ناخوشایندی برای محیط زیست و موجودات ساکن آن باشیم.
 
 
مطالب مرتبط
    تنظیمات
    این پرونده را به اشتراک بگذارید :
    Facebook Twitter Google LinkedIn
    برچسب ها

    یادداشت کاربران
    درج یک یادداشت :
    نام کاربری :

    پست الکترونیکی :
    وب :
    یادداشت :
    کد امنیتی :
    7 + 1 = ?

    ورود

    ثبت نام